Reuters, IHT
Ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των γερμανικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 0,6% το 2006 σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2005, σύμφωνα με μελέτη της περιβαλλοντικής οργάνωσης Transport & Environment (T & E). Η αύξηση αυτή αντιβαίνει στη γενικότερη τάση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών να μειώνουν κάθε χρόνο τις εκπομπές καυσαερίων του στόλου τους.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, οι Γάλλοι και οι Ιταλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων μείωσαν κατά 1,6% τις επικίνδυνες ουσίες που εκπέμπουν οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων τους. Πιο «καθαρή» εταιρεία αποδεικνύεται η Peugeot-Citroen, ακολουθούμενη από τη Fiat και τη Renault. Τα στοιχεία της έρευνας επιβεβαιώνουν το διευρυνόμενο χάσμα ανάμεσα στις εταιρείες που στρέφονται προς τα μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα και σε αυτές που ειδικεύονται στην κατασκευή πολυτελών οχημάτων. Η εκπρόσωπος της Τ & Ε δήλωσε ότι λυπάται «που παρά την πρόοδο των τελευταίων χρόνων, οι Γερμανοί κατασκευαστές επιμένουν στα βαριά οχήματα μεγάλου κυβισμού». Συνέστησε μάλιστα στις γερμανικές εταιρείες να «χρησιμοποιήσουν την πείρα των άριστων μηχανικών τους, ώστε να αναπτύξουν φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες».
Η μόνη γερμανική εταιρεία που μείωσε πέρυσι τον μέσο όρο εκπομπών καυσαερίων του στόλου της κατά 2,5% είναι η BMW. Αντιθέτως, η Volkswagen και η κατασκευάστρια των Mercedes, Daimler, αύξησαν τους ρύπους στα οχήματά τους. Η τελευταία μάλιστα έχει τα λιγότερο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα με μέση εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στον στόλο της, 188 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας, πάντως, αμφισβητούν τα στοιχεία της έρευνας. Η Volkswagen από την πλευρά της δεν αμφισβητεί τα αποτελέσματα, αλλά τονίζει ότι οι καταναλωτές μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να προμηθευτούν κάποιο από τα μοντέλα της με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρά την πρόοδο των ιαπωνικών εταιρειών στον τομέα της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οχήματα της Toyota, Honda, Nissan και Suzuki, υπολείπονται ακόμη των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους.
Η εν λόγω μελέτη για τη ρύπανση από τα αυτοκίνητα δημοσιεύεται ένα περίπου μήνα πριν από την κατάθεση των επίσημων προτάσεων της Ε.Ε. προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με εκπροσώπους του Ευρωπαίου Επιτρόπου για το Περιβάλλον, Σταύρου Δήμα, η πρόταση της Ε.Ε. θα θέτει όριο εκπομπών CO2 τα 120 γρμ./χλμ. για το στόλο κάθε εταιρείας μέχρι το 2012. Οι εταιρείες θα πρέπει να βελτιώσουν την τεχνολογία των κινητήρων τους, ώστε οι εκπομπές να μην ξεπερνούν τα 130 γρμ., ενώ τα υπόλοιπα 10 γρμ. θα προέλθουν από βελτιώσεις που αναμένεται να γίνουν στα ελαστικά και τα κλιματιστικά των αυτοκινήτων.
Ο στόχος αυτός φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί, ενώ οι πρώτοι που αντιδρούν είναι οι Γερμανοί κατασκευαστές. Δεδομένης της επιρροής που ασκούν τα λόμπι των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών στο Ευρωκοινοβούλιο, είναι αμφίβολο αν η πρόταση του κ. Δήμα θα γίνει αποδεκτή. Η αντιπρόταση της Ευρωβουλής μεταθέτει την ημερομηνία έναρξης του περιορισμού στο 2015, ενώ αυξάνει και το όριο εκπομπών στα 125 γραμμάρια. Ενα άλλο σενάριο που συζητείται είναι να επιτρέπεται στους μεγάλους κατασκευαστές να «αγοράζουν» ρύπους ή έστω να πληρώνουν κάποιο πρόστιμο εάν υπερβαίνουν το όριο, χωρίς περαιτέρω κυρώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου